Suoraselkäinen suomalainen

23.11.2022

Olen tyypillinen 80-luvun nuori. Kannoin kouluaikana olkalaukkua ja sain aikaan kieron selkärangan, eli skolioosin. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, mutta minkäs teet kun muotia oli seurattava. Eikä sitä siinä vaiheessa tullut ajatelleeksi, minkälaista tuskaa se vielä aiheuttaisi.

Selkärankani oli siis vino ja lantion kohdalla jokin hermo oli joutunut nikamien väliin puristuksiin. Jos hiukankin ajattelematta käännyin tai oikaisin selkääni, sai hermo tuntea sen nahoissaan ja oli kuin puukolla olisi pistetty kylkeen. Tämä oli siis kroonista ja paheni vuosien myötä. 

Tein usean vuoden piirivartijan työtä ja jouduin käyttämään tukivyötä, jotta pääsisin autoon ja autosta ulos ilman, että sitä seuraisi tuskainen huuto. Tätä oli jatkunut jo kymmenen vuotta ja olin tyytynyt osaani sekä elämään selkäni ehdoilla.

Tulin uskoon 80-luvun lopulla ja sain kuulla Jumalan haluavan parantaa sairaat. Olihan se itsestään selvääkin: jos kerran Jumala on luonut ihmisen, pystyy Hän myös korjaamaan sen mikä on mennyt rikki. Minulla vain oli ajatuksissani se blokki, että en ollut sairas, vino selkä oli yksinkertaisesti osa minua, vaikka se aika ajoin aiheuttikin särkyä. 

Taisi olla vuoden 1995 tammikuu, kun silloisessa seurakunnassamme tulli vierailemaan ruotsalainen julistaja. Hän oli itse asiassa eräs käymäni raamattukoulun opettaja. Innokas mies ja Pyhän Hengen vaikuttama armolahja tiedon sanat toimivat hänen kauttaan usein. Tilaisuus oli vasta alkanut ja rumpalina istuin vielä rumpujen takana salin etuosassa, kun julistaja tuli eteen ja kertoi, että tilaisuudessa on joku, jolla on kipeä selkä. Näin kaikki salissa olijat, mutta kummallista kyllä yksikään ei tällä kertaa kohottanut kättään ilmaistakseen kuka oli kyseessä. Useinhan näitä selkävaivaisia löytyy useitakin. Mutta ei tällä kertaa. Hän ei kuitenkaan antanut periksi, vaan toisti pyynnön saada tietää kenellä oli selkä kipeä. No, minullahan oli selkä kipeä, mutta se nyt oli osa minua - tai niin siis olin vuosien ajan luullut. Mutta selkäni ei ollut sellainen kuin sen piti, vaan oli pahasti epäkunnossa.

Kohotin käteni ja julistaja pyysi minut vierelleen. Hän istutti minut tuoliin ja nosti jalkani suoriksi käsiinsä. Huomasimme selvästi, että toinen jalkani näytti olevan lyhyempi kuin toinen. Ei jalkani ollut lyhyempi kuin toinen, vaan lantioni oli vino johtuen kierosta selkärangasta. Hän rukoili puolestani ja näin, miten jalat tulivat saman mittaisiksi. En tuntenut mitään - paitsi sitä samaa jyhmivää kipua alaselässä. Poistuin saliin istumaan ja nautin tilaisuudesta. Vaistomaisesti muistin varoa selkäni ärsyttämistä ja pidin huolta liikeradoista, kuten olin jo 16 vuoden ajan tehnyt.

Talvet Turussa ovat usein loskaisia ja niini oli tuonakin vuonna. Pari viikkoa tilaisuuden jälkeen olin ulkona tekemässä lumitöitä. Lapioin märkää, painavaa loskaa pois jalkakäytävältä kotimme vieressä. Yhtäkkiä havahduin siihen, että olin tehnyt selälläni kiertoliikettä heittäessäni loskalunta penkalle. Oikein säpsähdin ja keskeytin työn. Kuulostelin ja tunnustelin selkääni, tein varovasti kierto- ja kääntöliikkeitä testatakseni milloin saisin taas pistävän hermokivun aikaiseksi. 

En saanut. En sitten millään.

Kun alaselkäni lihaksissa ollut säteilykipu oli edellä mainitun tilaisuuden jälkeen haihtunut pois, ei se koskaan enää tullut takaisin. En edes ollut huomannut sen häviämistä, mutta se oli todellakin poissa! Halleluja! Jeesus oli parantanut selkäni ja se on ollut terve jo 28 vuoden ajan! Jeesus tuli tekemään tyhjäksi paholaisen teot parantamalla, vapauttamalla ja pelastamalla ihmisiä. Itse asiassa sana pelastaa (kreikaksi "sozo") pitää sisällään mm. merkitykset parantaa, vapauttaa, suojella, ylläpitää ja eheyttää. Heprealaiskirjeen luvun 13 jae 8 sanoo "Jeesus Kristus oin sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti." Jeesus paransi 2000 vuotta sitten ja Hän parantaa tänäkin päivänä. Välikappaleena hän käyttää samalla tavalla ruumistaan kuin Raamatun aikanakin. Seurakunta on Hänen ruumiinsa tänään. Uskovat ovat Hänen jalkansa, kätensä, suunsa, silmänsä ja korvansa. Jeesus toimii myös sanansa ja Henkensä kautta. Jeesus sanoi useita kertoja parantuneille ihmisille, että "sinun uskosi on parantanut sinut". Jos uskot sydämestäsi tähän, voit ottaa vastaan parantumisen - ja koko pelastumisenkin - tunnustamalla Jeesuksen Herraksesi ja parantajaksesi. Jumala on tehnyt sen niin helpoksi meille, mutta meidän järjellemme se on todella vaikeaa ymmärtää ja siksi sinun pitääkin saada usko Jumalalta. Se tulee kuulemalla Jumalan sanaa. Tule kuulemaan Jumalan sanan julistusta ja saamaan uskovien kädet päällesi. Jeesus rakastaa sinua ja Hän tahtoo tehdä itsensä sinulle todelliseksi.

Laitan tähän loppuun vielä Jeesuksen viimeiset sanat Markuksen evankeliumin lopusta: "Nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: Minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä. Jos he juovat jotakin kuolettavaa, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä tulevat terveiksi. Kun Herra Jeesus oli puhunut heille, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. Opetuslapset lähtivät ja saarnasivat kaikkialla. Ja Herra toimi yhdessä heidän kanssaan vahvistaen sanan sitä seuraavien merkkien kautta." (Mark 16:17-20)   

Ole siunattu ja nähdään Lähteillä!

Tapio Litzén